TitularDaria Ghiu

Prezentare: Cursul își propune să facă o istorie a artei contemporane – una dintre multele istorii posibile –, analizând această relație tensionată text-imagine din două perspective la prima vedere total diferite. Pe de-o parte, textul și imaginea văzute precum un corp comun, ca opera completă; pe de altă parte, textul și imaginea ca un tot la nivel expozițional: opera și eticheta ei, opera și discursul muzeal, curatorial ori al pieței de artă. În prima parte a cursului, vom analiza împreună istoria mișcărilor neovangardiste și istoria artei conceptuale, cu câteva cazuri exemplare. În cea de-a doua parte, ne vom opri asupra unei scurte istorii a curatoriatului și a unor modele curatoriale prin intermediul unor figuri și formate expoziționale exemplare, vom analiza principalele mecanisme instituționale ale artei contemporane și principalele discursuri furnizate de către piața de artă. Una dintre prelegeri va fi dedicate unei întâlniri cu un artist contemporan roman consacrat. De asemenea, pe lângă suportul bibliografic teoretic, vom consulta împreună un număr substanțial de cataloage de artă și cărți de artist. Vom vizita împreună pe parcursul semestrului și cel puțin două instituții de artă contemporană din București.

Bibliografie orientativă:

  • Elena Filipovic, Marieke van Hal, Solveig Ovstebo (ed.), The Biennial Reader, Bergen Kunsthall, 2010
  • Tony Godfrey, L’Art conceptuel, Phaidon, 2003
  • Hans Ulrich Obrist, Ways of Curating, Penguin Books, 2014