Titular: Daria Ghiu

Prezentare: Cursul își propune să analizeze avangarda istorică europeană și pe cea românească, chestionând cazul românesc și ramificările acestuia, prin filtrul unor concepte-cheie precum „periferie” și „centru”. Cursul va trasa cele mai importante mișcări ale avangardei, prin intermediul manifestelor acestora, precum și prin intermediul mai multor opere de artă și artiști, pe care le vom supune unei analize detaliate. De asemenea, cursul își propune să facă analiza câtorva expoziții exemplare ale avangardei (futurism, dadaism, suprarealism) la nivel european, oprindu-se și asupra mai multor expoziții organizate la București și plasându-le pe acestea pe terenul fertil al artelor românești în perioada interbelică (un caz aparte este anul 1924, care se identifică deopotrivă cu o explozie a avangardei și cu un moment de vârf în dezbaterile în jurul conceptului de „tradiție”). Prin extensie, cursul își dorește ca această cartografiere a mișcărilor avangardei să fie și o explorare a aspectelor politice, filosofice și culturale ale modernității. Una dintre prelegeri va avea un invitat special, expert în avangarde, iar o altă întâlnire va fi dedicată formelor de neovangardă (și mai ales mișcarea neodada) și ecourilor acestora la nivel transnațional.

Bibliografie orientativă:

  • André Breton, Manifestes du Surréalisme –édition complète, Jean-Jacques Pauvert, 1972
  • Peter Bürger, Theorie der Avantgarde, Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main, 1974
  • Leo Butnaru, Manifestele avangardei ruse, Editura Tracus Arte, 2012