Titular: Cristian Ciocan

Prezentare: În cadrul acestui curs, vom discuta structurile fundamentale ale conștiinței imaginii, angajând operele mai multor filozofi contemporani de inspirație fenomenologică. Miza este aceea de a vedea cum anume ne poate ajuta fenomenologia să înțelegem mai bine imaginea, dar și cum se diferențiază abordarea fenomenologică referitoare la imagine de alte abordări filozofice. Cum anume se diferențiază multiplele modalizări de punere-în-imagine, fie că e vorba de oglindă, de tablou, de fotografie, de televiziune, de cinema, de realitatea virtuală/hologramă, de experiența onirică, de registrul fantasmatic, de exersarea imaginației sau de registrul imaginarului? Miza nu este doar de a aprofunda ce anume și cum anume este o imagine (care este felul ei de a fi, care este esența imaginii ca imagine, ce anume face ca o imagine să fie imagine și nu altceva), ci și cum anume percepem o imagine, cum anume diferențiem între percepția unei imagini și percepția unui lucru obișnuit care nu are statut de imagine. În joc este așadar un versant dublu al interogației: pe de o parte o abordare ontologică (cum este imaginea în structura ei etajată, în straturile ei ființiale, în modul ei de a fi); pe de altă parte, o abordare transcendentală (cum percepem noi imaginea, cum se realizează trăirea imaginii dată în experiența concretă, în conștiința intențională).

Bibliografie orientativă:

  • Edmund Husserl, Phantasie, Bildbewusstsein, Erinnerung, Martinus Nijhoff, 1980 (tr. engl. John B. Brough: Phantasy, Image Consciousness, and Memory, Springer, 2005).
  • Maurice Merleau-Ponty, L’œil et l’esprit, Gallimard, 1964 (tr. engl. Carleton Dallery: Eye and Mind, in: The Primacy of Perception and Other Essays on Phenomenological Psychology, the Philosophy of Art, History and Politics, Northwestern University Press, 1964, p. 159-190).
  • Jean-Luc Marion, La croisée du visible, PUF, 2007 (trad. engl. K. A. Smith: Crossing of the Visible, Stanford University Press, 2004).