Titular: Andrei Gorzo

Prezentare: Cursanții sunt invitați să privească fenomenul artistic al așa-numitului “nou cinema românesc” (fenomen definit și consolidat în siajul a două filme semnate de regizorul Cristi Puiu: Marfa și banii și Moartea domnului Lăzărescu) în contextul celor mai relevante (mari) tradiții (trans-naționale) de creație cinematografică și al asizelor teoretice ale acestor tradiții. Tradiția cea mai relevantă își are originea în așa-numita “revoluție neorealistă” pornită de o serie de cineași italieni imediat după terminarea celui de-al Doilea Război Mondial și legitimată teoretic, în aceeași perioadă, de foarte influentul critic francez André Bazin. Ideile lui Bazin despre “specificul”, “esența” sau “natura” medium-ului cinematografic și prescripțiile lui pentru o artă care să speculeze (care să împlinească) acest specific vor fi prezentate într-un mod care va ține seama atât de punctele lor lor vulnerabile (amendate copios, de-a lungul anilor care au trecut de atunci, de teoreticienii care i-au urmat), cât și de importanța lor istorică. De asemenea, se va sublinia importanța istorică a neorealismului în întemeierea unei bune părți din convențiile sau normele a ceea ce se înțelege azi prin “cinema (european) de artă”. Aceste norme sau convenții vor fi comparate cu normele și convențiile așa-numitului mod “clasic” (care, din punct de vedere comercial, a fost și rămâne modul dominant) de a povesti în imagini (și sunete) cinematografice. În afara acestor două tradiții principale se va încerca și definirea altor tradiții relevante – printre altele, se va încerca și o lămurire a istoriei aplicărilor noțiunii de „minimalism” la lucrări de artă cinematografică. Cursul va fi ilustrat cu secvențe din filme ca Moartea domnului Lăzărescu (Cristi Puiu), 4 luni, 3 săptămîni și 2 zile (Cristian Mungiu), Polițist, adjectiv (Corneliu Porumboiu), Aurora (Cristi Puiu), Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu (Andrei Ujică), L’avventura (Michelangelo Antonioni), Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (Chantal Akerman), Wavelength (Michael Snow) ș.a.

Bibliografie orientativă:

  • Andrei Gorzo, Lucruri care nu pot fi spuse altfel: Un mod de a gîndi cinematograful, de la André Bazin la Cristi Puiu, Editura Humanitas, 2012.
  • David Bordwell, Poetics of Cinema, Routledge, Taylor & Francis Group, 2008.
  • Noël Carroll, Interpreting the Moving Image, Cambridge University Press, 1998.