Titular: Laura Marin

Prezentare: Cursul pornește de la o abordare semantică și istorică a conceptului de figură cu intenția de a introduce noțiunea de figural, pe care va încerca să o înscrie în tabloul mai larg al unei critici generale a reprezentării. Figuralul definește figura în componenta sa dinamică și procesuală, anunțând totodată o nouă economie a vizibilului. Dat fiind că noțiunea de figural se regăsește în câmpuri disciplinare diferite (istoria artei, psihanaliză, retorică, poetică, studii cinematografice și studii literare) și suscită deopotrivă efecte teoretice și efecte artistice, cursul se organizează în jurul a două întrebări fundamentale: În ce constă specificul unei analize figurale a imaginii? Este figuralul o noțiune operațională sau mai degrabă un mod de a stimula gândirea, sensibilitatea și creația?

Bibliografie orientativă:

  • Georges Didi-Huberman, “Puissances de la figure, in L’Image ouverte, Paris, Gallimard, 2007, pp. 195-230.
  • Philippe Dubois, „La question du figural”, in Pierre Taminiaux, Claude Murcia (coord.), Cinéma, Art(s) plastique(s), Paris, L’Harmattan, „Champs visuels”, 2004, pp. 50-76.
  • David Norman Rodowick, Reading the Figural, or, Philosophy after the New Media, Durkham & London, Duke University Press, 2001.