Seminar Doctoral CESI – Expoziția ca mediu artistic
3 aprilie, în intervalul orar 12:00-14:00, online

Invitat: Horea Avram, istoric de artă, teoretician media și curator independent, conf. univ. dr. la Departamentul de Cinematografie și Media, Facultatea de Teatru și Film, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca. Cercetează și scrie despre artă și cultura vizuală în relație cu noile tehnologii. Volume: Perspectiva negociabilă. Eseuri și comentarii despre practici artistice actuale (Eikon, 2021), Moving Images, Mobile Bodies. The Poetics and Practice of Corporeality in Visual and Performing Arts (Cambridge Scholars Publishing, 2018). Eseuri în: Encyclopedia of Aesthetics (Oxford University Press, 2014), Theorizing Visual Studies: Writing Through the Discipline (Routledge, 2013) și Enciclopedia imaginariilor din România. Patrimoniu istoric și identități cultural-lingvistice (Polirom, 2020). A fost bursier-cercetător al New Europe College (2017-2018) și curator pentru România la Bienala de la Veneția în 1999. Este președintele Asociației Internaționale a Criticilor de Artă – AICA România (din 2019).
Organizator și moderator: Mihai Ometiță, lector dr. asociat SD SITT/CESI

„Istoria culturii vizuale e în bună măsură o istorie a expozițiilor. Mai ales în perioada modernă, expoziția a devenit, dintr-o simplă alăturare a unor lucrări de artă prin academii și saloane, o practică discursivă în spații dedicate și platforme instituționale specifice. Expoziția s-a transformat, cu alte cuvinte, dintr-un simplu inventar, într-un mediu de expresie artistică. Repere sunt destule și e suficient să amintim în acest sens Salonul refuzaților (Paris, 1863), Armory Show (New York, 1913), Târgul Internațional Dada (Berlin, 1920), Exposition Internationale du Surréalisme (Paris, 1938), Cybernetic Serendipity (Londra, 1968), Când atitudinile devin formă (Berna, 1969), Les Immatériaux (Paris, 1985), Magiciens de la Terre (Paris, 1989), Sensation (Londra, 1997), documenta 10 (Kassel, 1997), Guangzhou Triennial (2002), documenta 11 (Kassel 2002), Future World: Where Art Meets Science (Tokio, 2015) etc. În prezentarea mea voi discuta care sunt mecanismele de semnificare pe care le mobilizează aceste expoziții, ce le face să fie importante și cum au contribuit la articularea celor mai elocvente concepte și moduri de înțelegere a lumii dincolo de conținutul lor artistic propriu-zis. În acest demers, voi încerca să definesc și să circumscriu rolul curatorului și al practicilor curatoriale, care e rostul instituțiilor și al inițiativelor independente, care sunt posibilele surse de finanțare ale artei contemporane, căutând să înțelegem care e parcursul de la idee la expoziție și de la a face birocrație la a scrie istorie” (Horea Avram).